life on top s01e01 sister act hd full episode https://anyxvideos.com xxx school girls porno fututa de nu hot sexo con https://www.xnxxflex.com rani hot bangali heroine xvideos-in.com sex cinema bhavana

Stanisław Piasecki: Sztuka narodowa i szkoła charakterów

Promuj nasz portal - udostępnij wpis!

Epoka liberalizmu, której początek sięga znacznie dalej w głąb historii, niż to się potocznie przyjmuje, bo aż do renesansu, wytworzyła specyficzne pojęcie tzw. artysty, czyli człowieka obdarzonego talentem, który z tej racji stoi ponad normami”, obowiązującymi zwykłych ludzi. U schyłku epoki, w wieku XIX i w początkach naszego stulecia, przybrało to już nawet pewne zgoła groteskowe formy zewnętrzne. Tzw. artysta dla odróżnienia się od zwykłych śmiertelników zapuszczał długie włosy, wiązał sobie pod szyją fantazyjny fontaź, spowijał się w malowniczą pelerynę, pił absynt lub po prostu wódę, klął na „mydlarzy”, którym nie oddawał z reguły zaciąganych pożyczek, nie zniżał się do zdobycia jakiegoś określonego zajęcia i zarobku, dającego normalne podstawy utrzymania. Uważał także, że nie obowiązuje go „mieszczańska” moralność, dobra dla prostaczków, że jemu, wybrańcowi muz, wszystko wolno i wszystko uchodzi.

W Polsce, w okresie Przyszewszczyzny doszło to do zenitu; ale bynajmniej nie skończyło się i w powojennych czasach; choć znikły zewnętrzne śmiesznostki „cyganerii”, ona sama  jednak zabrązowana w bajdach Boya o młodopolskim Krakowie i podniesiona do godności filozofii „życia ułatwionego”, triumfalnie wkroczyła w życie literacko – artystyczne Polski niepodległej.

Ciągle i na każdym kroku  obserwujemy tę cygańską filozofię, ten cygański typ życia, tę cygańską psychikę. W większym lub w mniejszym nasileniu, ale w każdym razie przynajmniej sprowadzające się do głębokiego przekonania, że życie osobiste artysty, to zupełnie co innego niż jego twórczość, że nie musi wcale istnieć między nimi ścisły i nierozerwalny związek, że przeciwnie, artysta powinien zaznać wszystkiego, co życie dać może, bez krępowania się „przesądami”, aby mieć z autopsji  pojęcie o grzechu. Francois Villon, obwieś – poeta, stał się patronem wszelkiego rodzaju utalentowanych łobuzów, którzy co prawda, w jednym nie mają jakoś ochoty naśladować francuskiego włóczęgi: w gotowości poniesienia ofiary śmierci za występne życie, w gotowości zmycia win krwią w walce za ojczyznę. O, nie! Ci dzisiejsi Villonkowie w kieszonkowym wydaniu są również dla wszelkiej pewności pacyfistami.

Jeżeli ten obraz wyda się zanadto przejaskrawiony, przesadzony w pasji polemicznej, to proszę tylko przejść się do  Teatru Polskiego, gdzie grają obecnie sztukę jednego z czołowych pisarzy współczesnej Polski, Jarosława Iwaszkiewicza. Jest to sztuka o Puszkinie. Mniejsza z tym, jak się ma ta sylwetka  sceniczna do sylwetki historycznej; wypadnie się nad tym zastanowić w recenzji; chodzi o co innego: o stosunek  współczesnego, polskiego pisarza do opisywanych przez niego faktów. Chodzi o to, że bardzo go oburza, gdy car nawiązuje romans z żoną Puszkina, ale natomiast jest pełen wyrozumiałości, gdy tenże Puszkin, pod dachem swego własnego domu, o ścianę od swoich dzieci, romansuje z siostrą żony. Artyście przecież wszystko wolno! Talent wszystko rozgrzesza. Można być wielkim pisarzem i marnym człowiekiem.

Jest to zresztą zasadnicza — i jakże wygodna! — teza  obyczajowo – moralna, przyjęta milcząco lub jawnie w rozłożonym przez liberalizm współczesnym światku artystycznym. Do życia prywatnego artysty nikt się nie ma prawa wtrącać. To jego sprawa i niczyja więcej. Nie oceniajcie człowieka — tylko jego dzieło! Ba, tyko, że dzieło nie jest i nie może być przecież niczym innym, jak wypowiadaniem siebie. Nie może marny człowiek być wielkim artystą. Ściślej: nie może człowiek, który programowo pozwala sobie na marność, być pisarzem wielkim. Bo może być oczywiście pisarzem wielkim człowiek grzeszny, walczący z grzechem; ludzi bezgrzesznych nie ma; świętość jest  nieustanną walką z grzechem. W walce zaś wypowiada się charakter.

Otóż: dość, na prawdę dość mamy już sztuki talentów; tej niefrasobliwej, wiotkiej, mdłej, podgniłej sztuki bez odpowiedzialności moralnej; tej sztuki marnotrawiącej największy dar niebios: talent, puszczaniem go samopas; pragniemy sztuki charakterów.

To nieprawda, kłamstwo i fałsz, że tzw. artysta jest  jakimś innym człowiekiem, niż wszyscy ludzie, że mu trzeba w życiu więcej wybaczać, że mu więcej wolno. Od tego, któremu więcej dano — można tylko więcej wymagać. Takie jest prawo nierówności ludzi i wyrównania ich przez większe obowiązki.

Do wielkości istotnej, wielkości prawdziwej nigdy talent nie starczy—do wielkości takiej dochodzi się dopiero przez charakter. Tragedią współczesnej sztuki polskiej jest, że nie brak jej talentów, ale brak charakterów.

Tę szkołę charakterów musi stworzyć nadchodząca epoka, musi postawić zasadę, że między twórczością a życiem twórcy zachodzi ścisły związek, że nie tylko tworzyć trzeba pięknie, ale i żyć pięknie, że osobiste życie artysty jest równie ważne jak jego sztuka, bo jest tej sztuki źródłem. Jeśli zaś źródło będzie zatrute — to i sztuka taka sama.

Nie mamy sztuki religijnej w wielkim stylu nie dlatego wcale — że jak się to mówi — kler jest niekulturalny i nie rozumie się na sztuce, która nie znajduje dostępu do kościoła; nie mamy wielkiej sztuki religijnej dlatego, że trzeba ją tworzyć na  kolanach, jak w średniowieczu, bo inaczej będzie sztuczna i taka jak przeważnie dziś jest — dęta.

Nie mamy wielkiej sztuki narodowej nie dlatego, że rząd daje za mało pieniędzy, że artyści są w niedostatku i przygniatają ich troski materialne —  troski hartują charaktery; nie mamy wielkiej sztuki narodowej dlatego, że systematycznie niszczy się charaktery i  deprawuje artystów teoryjkami „wszystko mi wolno”; że nie ma na to odporu opinii publicznej; że galaretowate typki, już bez fontaziów i peleryn, ale za to także bez skrupułów moralnych, nadają naszemu życiu literackiemu ton; że w tej atmosferze nędznej i dusznej, w atmosferze  zawiści i służalczych ukłonów, nieodpowiedzialności i braku pokrycia w życiu głoszonych w twórczości haseł zatraciła się i zatracić musiała możność — usłyszenia ojczyzny.

I nie prędzej będziemy mieć sztukę wielką, aż talent nie będzie obowiązywał — do charakteru.

Stanisław Piasecki

Stanislaw_Piasecki

„Prosto z Mostu”, 1938.


Promuj nasz portal - udostępnij wpis!
Podoba Ci się nasza inicjatywa?
Wesprzyj portal finansowo! Nie musisz wypełniać blankietów i chodzić na pocztę! Wszystko zrobisz w ciągu 3 minut ze swoje internetowego konta bankowego. Przeczytaj nasz apel i zobacz dlaczego potrzebujemy Twojego wsparcia: APEL O WSPARCIE PORTALU.

Tagi: ,

Podobne wpisy:

  • 25 kwietnia 2022 -- Stanisław Piasecki: Literatura chłopska w Polsce
    Było to jakoś niedługo po ukazaniu się z druku „Mateusza Bigdy” Kadena-Bandrowskiego. Gławkowierch oficjalnej literatury, zachęcony trwającym od samych dni majowych ulicznikowskim ...
  • 30 września 2021 -- Andrzej Trzebiński: Pokolenie wojenne
    Proces wysysania czy wchłaniania nowych pokoleń kulturalnych przez to, co w kulturze gotowe już, wygodne i zastane, jest bezustannym, choć może cichym dramatem wszelkich młodych po...
  • 9 maja 2022 -- Bolesław Piasecki: Kryzys duchowy Europy
    Europa, która w dalszym ciągu pozostaje źródłem idei dla całego świata, jest w stanie kryzysu duchowego. Dzieła intelektualistów, wypowiedzi polityków, przeżycia mas dostarczają ma...
  • 22 kwietnia 2021 -- Andrzej Trzebiński: Polska fantastyczna
    Proces przełamywania w sobie kulturalnej fantastyki, przełamywania w ogóle Polski fantastycznej, a sięganie po realizm kulturalny – to wszystko, co po prostu stanowi treść rewolucj...
  • 3 kwietnia 2015 -- Przedwojenny tygodnik „Prosto z Mostu” – nacjonalizm i kultura
    Przedwojenni nacjonaliści doskonale rozumieli znaczenie hegemonii w sferze kultury i metapolityki. Jednym z tego przejawów był legendarne już pismo "Prosto z Mostu". Pierwszy numer...
Subscribe to Comments RSS Feed in this post

2 Komentarzy

  1. Stanisław Piasecki, ps. „Stanisław Mostowski” (ur. 15 grudnia 1900 we Lwowie, zm. 12 czerwca 1941 pod Palmirami) – polski działacz narodowy, dziennikarz, pisarz, żołnierz, publicysta, krytyk literacki i teatralny.
    .
    Brał udział w walkach o Lwów w 1918 i 1919. W 1920 jako ochotnik brał udział w wojnie polsko-bolszewickiej. Studiował architekturę na Uniwersytecie Jana Kazimierza we Lwowie oraz prawo na Uniwersytecie Poznańskim. W tym czasie był członkiem Związku Akademickiego Młodzież Wszechpolska. W 1935 roku założył własny tygodnik literacko-artystyczny „Prosto z Mostu” prezentujący polską myśl nacjonalistyczną. Miał ambicje stworzenia z pisma prawicowej alternatywy dla lewicowo-liberalnego pisma „Wiadomości Literackie”.
    .
    Kiedy wybuchła wojna, zgłosił się na ochotnika do wojska. Stawiając opór wkraczającej znienacka Armii Czerwonej zdołał uniknąć sowieckiej niewoli i powrócił do Warszawy. Podjął działalność w strukturach konspiracyjnych Stronnictwa Narodowego. W grudniu ukazał się pierwszy numer podziemnego pisma pt. „Walka”, którego był współtwórcą i redaktorem. Redakcja mieściła się w mieszkaniu Piaseckiego. Fundusze na druk pisma czerpał z restauracji Arkadia, którą założył w suterenie Filharmonii Narodowej. W lokalu spotykali się młodzi konspiratorzy, a także nastoletni poeci: Onufry Kopczyński, Wacław Bojarski, Zdzisław Stroiński, Andrzej Trzebiński i Tadeusz Gajcy, którzy wkrótce założyli grupę literacką Sztuka i Naród. Przez jakiś czas gościom Arkadii na fortepianie przygrywał Witold Lutosławski.
    .
    W grudniu 1940 Piaseckiego aresztowało Gestapo. Po kilkumiesięcznych torturach w al. Szucha trafił na Pawiak. Po sąsiedzku, na oddziale kobiecym, znalazła się jego żona. 12 czerwca został rozstrzelany w Palmirach w zbiorowej egzekucji.

  2. „W chwili śmierci miał 41 lat. Przyszedł na świat we Lwowie, 15 grudnia 1900. Uczestniczył w wojnie polsko-bolszewickiej i brał udział w III powstaniu śląskim. Już w latach studenckich związany z endecją, działał w Młodzieży Wszechpolskiej.
    .
    Po ukończeniu ekonomii na uniwersytecie w Poznaniu, przeniósł się do Warszawy, gdzie rozpoczął współpracę z „Gazetą Warszawską”. W 1935 roku założył własny tygodnik kulturalny „Prosto z Mostu”.
    .
    - Prawica zyskała tym tygodnikiem znakomite pismo społeczno-kulturalne, które bez kompleksów mogło rywalizować z dominującymi dotąd w tym segmencie prasy, lewicowo-liberalnymi „Wiadomościami Literackimi” – mówił dr Janusz Osica w audycji Andrzeja Sowy i Wojciecha Dmochowskiego z cyklu „Kronika niezwykłych Polaków”.
    .
    „Eksponowało swój katolicyzm, było nieprzejednane wobec liberalizmu i rozwiązań ustrojowych zachodniej demokracji, głosiło antysemityzm” – taka charakterystyka „Prosto z Mostu” przytoczona zostaje w audycji z cyklu „Kronika niezwykłych Polaków”. Stefan Kisielewski tak charakteryzował Piaseckiego w swoim „Abecadle Kisiela”: „szalenie ideowy, szalenie żarliwy, okropny nacjonalista, antysemita (…). Wielki talent redaktorski. Nawet ludzie, którzy nie zgadzali się z tą jego linią, pisali dla niego”.”
    polskieradio24.pl/39/156/Artykul/1629500,Stanislaw-Piasecki-redaktor-ze-szkoly-Dmowskiego

Zostaw swój komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*
*