life on top s01e01 sister act hd full episode https://anyxvideos.com xxx school girls porno fututa de nu hot sexo con https://www.xnxxflex.com rani hot bangali heroine xvideos-in.com sex cinema bhavana

Mikołaj Bierdiajew – Nowe Średniowiecze

Promuj nasz portal - udostępnij wpis!

nsbierdZmarły w 1948 roku Mikołaj Bierdiajew należy do najwybitniejszych rosyjskich myślicieli XX wieku. Jest twórcą oryginalnego systemu personalizmu egzystencjalnego, w którym podstawowym problemem jest wolność człowieka – stąd zyskał przydomek „filozofa wolności”. Nowe Średniowiecze Mikołaj Bierdiajew napisał pod wpływem zachodzących w świecie zmian. Książka stała się spektakularnym sukcesem filozofa – przełożono ją na kilkanaście języków. Ta refleksja nad losem cywilizacji rozwinięta została po dziesięciu latach – niewątpliwie pod wpływem rodzących się totalitaryzmów i rozpadu tradycyjnych społeczeństw – w drugiej części dzieła pt. „Los człowieka we współczesnym świecie”. Obie prace traktują o kondycji ludzkiej w warunkach cywilizacji osiągającej punkt szczytowego rozwoju. Bierdiajew stawia interesujące tezy na temat zniewolenia człowieka, a zwłaszcza barbarzyństwa, które rodzi cywilizacja, wpisując się w nurt katastrofizmu myśli rosyjskiej przełomu XIX i XX wieku.

Wydawnictwo: Aletheia
Miejsce wydania: Warszawa
Ilość stron: 242
Oprawa: miękka
ISBN 83-89372-04-5

W epoce tej (Nowym Średniowieczu) odżyją dawne, surowe i wspólnotowe formy życia, powróci prymat sił duchowych nad materialnymi, a jednocześnie zachowane zostaną autentyczne zdobycze kulturalne Renesansu, będącego – mimo zagubienia pierwiastków transcendentalnych – istotnym spotęgowaniem twórczej energii indywidualnej i, zwłaszcza w początkach humanizmu, czasem nieporównywalnego z niczym rozkwitu sztuki; odpadną natomiast wszystkie zdegenerowane jego odgałęzienia: racjonalizm, ateizm, materializm, formalizm prawny, liberalizm, demokracja i „satanokratyczny” socjalizm. Nie będzie jednak również prostego powrotu do teokracji i monarchii „starego” Średniowiecza, ponieważ nie wprowadziło ono w życie prawdy Bożej, a jedynie „symulowało państwo chrześcijańskie”. Uznając antynomię pomiędzy „Królestwem Cesarza” a „Królestwem Bożym” (Carstvo ducha i carstvo Kiesarija. Paris 1951) za nierozwiązywalną w porządku ziemskim, odrzucał B. zarówno państwowy laicyzm – gdyż państwo musi mieć usprawiedliwienie religijne pod groźbą samowoli władzy lub rozkładu porządku społecznego, jak i sakralizację polityki, ze względu na niezmazywalny pierwiastek pogański w naturze państwa doczesnego. Państwo, jako fenomen naturalny, nie zaś błogosławiony, chrześcijańskim w ścisłym znaczeniu być nie może, niemniej Bóg potrzebował go dla wypełnienia swoich zamysłów. „Królestwo Cesarza” nie jest ani civitas diaboli ani civitas Dei, zajmuje jednak wysoki szczebel w hierarchii bytu i stanowi konieczny element bogactwa i potęgi Bożego świata, urzeczywistniający w nim pewne zadania twórcze. Dlatego Kościół i Państwo nie mogą zostać ani ostatecznie zjednoczone, ani ostatecznie oddzielone; „znajdują się w sytuacji antynomialnego odziaływania”. Ogromną popularnością historiozofia Bierdiajewa cieszyła się w środowiskach polskiej „młodej endecji” i narodowych radykałów w latach 30. i 40.; zaszczepiła im zwłaszcza fascynację mediewalizmem, pogłębiła zaś antyliberalizm i antykapitalizm. (Jacek Bartyzel, Metapedia)

Jako pierwszy na język polski „Nowe Średniowiecze” przetłumaczył jeden z czołowych przedwojennych narodowych radykałów – Marian Reutt.


Promuj nasz portal - udostępnij wpis!
Podoba Ci się nasza inicjatywa?
Wesprzyj portal finansowo! Nie musisz wypełniać blankietów i chodzić na pocztę! Wszystko zrobisz w ciągu 3 minut ze swoje internetowego konta bankowego. Przeczytaj nasz apel i zobacz dlaczego potrzebujemy Twojego wsparcia: APEL O WSPARCIE PORTALU.

Tagi: , , ,

Podobne wpisy:

  • 22 kwietnia 2020 -- Mikołaj Bierdiajew: Wola życia i wola tworzenia kultury
    W naszej epoce nie ma bardziej ważnego tematu dla nauki i dla życia niż temat kultury oraz cywilizacji, ich różnicy i wzajemnych stosunków. Jest to temat czekającego nas losu. Nic ...
  • 24 sierpnia 2013 -- Maciej Borodo: Mikołaj Bierdiajew – słowiański mistyk
    Był "filozofem imperializmu, wrogiem nauki, postępu i demokracji" - pisała Wielka Encyklopedia Radziecka z 1950 roku. Mikołaj Bierdiajew. On sam nie był obcy nacjonalistom polskim ...
  • 23 października 2012 -- Marian Reutt: Idea Nowego Średniowiecza
    Życie współczesne pędzi naprzód w zawrotnym tempie i z niedbałą nonszalancją rzuca ludzkości coraz to nowe zagadnienia, nie zostawiając czasu na ich rozważenie. Ludzie stwierdzają,...
  • 18 czerwca 2019 -- Mikołaj Bierdiajew: Czym jest marksizm?
    Marksizm jest znacznie bardziej złożonym zjawiskiem, niż zwykle się uważa. Nie należy zapominać, że Marks wywodzi się z idealizmu niemieckiego początków XIX wieku, że jest przenikn...
  • 1 września 2019 -- Mikołaj Bierdiajew: Nowe Średniowiecze przeciwko szowinizmowi
    Historia czasów nowożytnych stworzyła formy nacjonalizmu, którego nie znał świat średniowieczny. Na Zachodzie ruchy nacjonalistyczne i separatyzmy nacjonalistyczne były rezultatem ...

Zostaw swój komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*
*