life on top s01e01 sister act hd full episode https://anyxvideos.com xxx school girls porno fututa de nu hot sexo con https://www.xnxxflex.com rani hot bangali heroine xvideos-in.com sex cinema bhavana

Jan Mosdorf – Wczoraj i jutro. Biblia narodowego radykalizmu

Promuj nasz portal - udostępnij wpis!

„Wczoraj i jutro” – najważniejsza narodowa pozycja książkowa lat 30. XX wieku. Autor był ideologiem narodowym i liderem młodego pokolenia narodowców, prezesem Młodzieży Wszechpolskiej i założycielem Obozu Narodowo Radykalnego. Pozycja jest nie tylko zwięzłym resume historii Narodu Polskiego, ale też śmiałym spojrzeniem w przyszłość, stanowi podsumowanie narodowo-radykalnego światopoglądu. Jaki jest charakter Polaków, dlaczego nasza historia jest tak skomplikowana, dlaczego nacjonalizm jest potrzebny Polsce i dlaczego Polacy powinni być wyłącznymi gospodarzami we własnym kraju – pisane z pozycji ideologa i praktyka.

***

Jan Mosdorf przyszedł na świat w 1904 r. w Warszawie. Egzamin maturalny złożył w 1922 r. w gimnazjum im. J Zamoyskiego. Naukę kontynuował na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Warszawskiego, studiując filozofię i historię. Od początku studiów podjął aktywną pracę społeczną i polityczną w narodowych organizacjach akademickich Młodzieży Wszechpolskiej i Narodowym Związku Akademickim. Szybko dał się poznać, jako wybitny mówca i ideolog.

W roku 1926 ukazuje się jego broszura „Akademik i Polityka”, streszczająca ideologią ówczesnej młodzieży nacjonalistycznej. „Dla jednych jesteśmy reakcjonistami, konserwatystami, klerykałami i fanatykami – pisał w niej Mosdorf – dla innych jesteśmy radykałami, ateuszami, oportunistami. Dla nas te podziały nie istnieją. Jesteśmy konserwatystami prawda, bo uważamy za rzecz konieczną i zdrową pielęgnowanie tradycji, kultury, życia rodzinnego i łączności z polską przeszłością. Ale jesteśmy też postępowcami, bo idziemy śmiało naprzód, bez przesądów odrzucając wszystko, co jest szkodliwe dla narodu.”

Potwierdzeniem wzrastającej roli Mosdorfa w ruchu narodowym stała się, w końcu 1928 roku, jego dominacja – uchwalona na IV Kongresie Młodzieży Wszechpolskiej – na prezesa Rady Naczelnej tej organizacji. Stanowisko to piastował nieprzerwanie do 1933 r.

Niezależnie od swojej pracy politycznej, Mosdorf nie zaniedbywał również swojej pracy naukowej. Pod kierunkiem W.Tatarkiewicza przygotował rozprawę poświęconą filozofii Augusta Comte’a, w 1934 r. uzyskując stopień doktora.

Będąc członkiem Obozu Wielkiej Polski, od początku jego powstania, głosił potrzebę zradykalizowania programu społecznego i gospodarczego. Uznając, że nacjonalizm jest przede wszystkim klimatem psychicznym oraz metodą działania, a mniej doktryną, postanowił oddzielić młodzież od starszego pokolenia, przechodzącymi ze swymi koncepcjami do historii. Ruch młodych OWP, według zamierzeń Mosdorfa, stać się miał odrębną organizacją, najpełniej uosabiającą nowe tendencje w ruchu narodowym.

Podpisując „Deklarację ONR”, Mosdorf znajdował się już poza strukturami SN. Jednocześnie redagowana i wydawana przez niego „Sztafeta” pisała : „Rewolucja myślenia i rewolucja działania – oto droga po której dążymy. I choć nie posiadamy jeszcze pełnej odpowiedzi na wszystkie zapytania, które sobie stawiamy, to wiemy, że braki nasze uzupełniamy łatwiej. Dzieci okresu burzy uczą się szybciej. (…) Dalecy od awanturnictwa politycznego, łączyć umiemy chłodną myśl z gorącą wodą.”…….

Czytaj dalej TUTAJ.

***

Jan Mosdorf: Nasza Idea – polski nacjonalizm

Jan Mosdorf: Potężna rwie fala

Jan Mosdorf: Brzask renesansu katolickiego

Jan Mosdorf: Idea

jnwi


Promuj nasz portal - udostępnij wpis!
Podoba Ci się nasza inicjatywa?
Wesprzyj portal finansowo! Nie musisz wypełniać blankietów i chodzić na pocztę! Wszystko zrobisz w ciągu 3 minut ze swoje internetowego konta bankowego. Przeczytaj nasz apel i zobacz dlaczego potrzebujemy Twojego wsparcia: APEL O WSPARCIE PORTALU.

Tagi: 

Podobne wpisy:

  • 15 grudnia 2020 -- Jan Mosdorf: Tradycja w ujęciu narodowo-radykalnym
    Publicystyka współczesna, zwłaszcza narodowo-demokratyczna, podkreślała często konieczność oderwania się duchowego od czasów niewoli, przypomnienia sobie, że Polska rozpoczyna się ...
  • 9 stycznia 2014 -- VonSchwarzau: Sarmatyzm a idea narodowo-radykalna
    Sarmatyzm jest polską formacją kulturową, dominującą od końca XVI do drugiej połowy XVIII wieku. Doktryna ta bywa w znaczny sposób przyczyniła się do pobudzenia polskiej świadomośc...
  • 12 kwietnia 2016 -- Jan Mosdorf: Nasza Idea – polski nacjonalizm
    „Celem ludzi, istot niedoskonałych, jest dążenie do Boga. Bóg jest pełnią doskonałości. Dążenie do Boga, to dążenie do doskonałości. Nasza skażona natura stawia nam na tej drodze o...
  • 5 listopada 2010 -- Daniel Pater: Życiorysy działaczy Obozu Narodowo-Radykalnego
    „Obóz Narodowo-Radykalny stoi na gruncie zasad katolickich, w szczególności zaś dążyć będzie do tego by prawodawstwo zapewniło wychowanie chrześcijańskie młodych pokoleń, wzięło po...
  • 18 czerwca 2017 -- Jan Mosdorf: Tradycja i tradycjonalizm
    Każde pokolenie musi własnym wysiłkiem z materiałów pozostawionych przez przodków i tych, które zmieniona rzeczywistość jemu dopiero udostępniła budować na nowo swą własną syntezę,...

Zostaw swój komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*
*