life on top s01e01 sister act hd full episode https://anyxvideos.com xxx school girls porno fututa de nu hot sexo con https://www.xnxxflex.com rani hot bangali heroine xvideos-in.com sex cinema bhavana

Karol Hubert Rostworowski – Naprzód!

Promuj nasz portal - udostępnij wpis!

W ramach cyklu „Poezja na Nacjonalista.pl” prezentujemy wiersz autorstwa Karola Huberta Rostworowskiego, poety i wybitnego dramaturga, odznaczonego Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski. Autor był nacjonalistą, radnym Krakowa w latach 1934-1937. Wiersz ukazał się w „Sztafecie”, następnie w wydanym przez Polską Organizację Akcji Kulturalnej tomiku „Życie i śmierć dla Narodu”, w końcu w „Szczerbcu” – piśmie Narodowego Odrodzenia Polski.

***

Gdy z lewej wróg i z prawej wróg,

nie starczy okrzyk: „źle jest!”

Trzeba nie szczędzić rąk i nóg,

nie pytać, jak kto będzie mógł

ogniowy przyjąć chrzest!

 

Gorąco? – Ha! w upalne dni

najprędzej łan dojrzewa!

W słońcu , jak szabla – rzeka lśni,

jak pancerz – kora drzewnych pni,

jak srebrny pocisk – mewa.

 

Na ramię broń, na piersi krzyż

i naprzód w imię Boże!

Wolę narodu mieczem pisz

a gdyby zwiódł miecz i spiż,

niech Ducha wróg nie zmoże!

 

Bo duch to hutmistrz, kowal, tkacz,

hartownik przy warsztacie.

Póki on żyje – w przyszłość patrz,

póki on żyje – w ogień skacz,

a nie zgorzejesz bracie!

 

Zgorzeje tylko zewłok, łach,

uszyty z żył i skóry!

Zgorzeje tylko głupi strach,

że w końcu trzeba – „och!” i „ach!” –

cielesne zdjąć mundury!

 

A trzeba! Trudno! Tak los!

Na froncie, czy w komorze,

tak samo zjeży ci się włos,

tak samo w gardle zamrze głos,

więc naprzód, w imię Boże!

 

Z sumienia twego uczyń biel,

amarant z krwi serdecznej

i pod Ojczyzny stopy ściel

biało-czerwony trud i cel,

a sztandar stworzysz wieczny!

Źródło: „Szczerbiec”

WielkaPolska


Promuj nasz portal - udostępnij wpis!
Podoba Ci się nasza inicjatywa?
Wesprzyj portal finansowo! Nie musisz wypełniać blankietów i chodzić na pocztę! Wszystko zrobisz w ciągu 3 minut ze swoje internetowego konta bankowego. Przeczytaj nasz apel i zobacz dlaczego potrzebujemy Twojego wsparcia: APEL O WSPARCIE PORTALU.

Tagi: , , , , , , , ,

Podobne wpisy:

  • 6 lutego 2011 -- Robert Brasillach – In Memoriam
    Był jednym z wielu wybitnych europejskich twórców, którzy swoje zaangażowanie ideowe po odmiennej od demoliberalnej lub komunistycznej stronie przypłacili więzieniami, ostracyzmem,...
  • 19 marca 2016 -- „Szczerbiec” nr 151 – po prostu nacjonalizm!
    151. numer „Szczerbca” ujrzał światło dzienne. Najpopularniejsze polskie pismo nacjonalistyczne, które pojawiło się na rynku po raz pierwszy w 1991 roku, niezmiennie bezkompromisow...
  • 21 grudnia 2019 -- Kajetan H. Stolaryski – Marsz „Jasnych Koszul”
    W ramach cyklu "Poezja na Nacjonalista.pl" przypominamy wiersz autorstwa Kajetana H. Stolaryskiego, opublikowany w legendarnym piśmie "Sztafeta". *** Jesteśmy burzą i wiosną, ra...
  • 4 grudnia 2018 -- Konstanty Dobrzyński – Konkwistador
    W ramach cyklu „Poezja na Nacjonalista.pl” przypominamy wiersz autorstwa przedwojennego nacjonalisty, Konstantego Dobrzyńskiego, opublikowany na łamach legendarnego pisma "Prosto z...
  • 19 sierpnia 2018 -- Michał Gniadek-Zieliński – Narodowe Siły Zbrojne 1942-1947
    Jedna z największych organizacji konspiracyjnych utworzonych podczas okupacji niemieckiej do dziś nie doczekała się uczciwej monografii. Dotychczas autorzy skupiali się na płaszczy...
Subscribe to Comments RSS Feed in this post

Jeden komentarz

  1. Karol Hubert Rostworowski h. Nałęcz (ur. 3 listopada 1877 w Rybnej, zm. 4 lutego 1938 w Krakowie) – polski dramaturg i poeta, muzyk; publicysta, stronnik Obozu Wielkiej Polski.
    .
    Pochodził z rodziny ziemiańskiej o arystokratycznym statusie zarówno ze strony ojca jak i matki. W 1888 rozpoczął naukę w gimnazjum św. Anny w Krakowie, przerywając ją w 1894. Do 1898 uczył się w Szkole Praktycznej Gospodarstwa Wiejskiego w Czernichowie k. Krakowa, a następnie studiował rolnictwo w Halle. Studia te porzucił w 1900 i od 1901 rozpoczął naukę gry na fortepianie oraz kompozycji w konserwatorium w Lipsku. W 1907 wyjechał do Berlina studiować filozofię, a następnie podróżował po Europie.
    .
    Do kraju powrócił w 1908 i zamieszkał w majątku krewnych w Czarkowach nad Nidą. Był członkiem Ligi Narodowej przed 1914. Po wybuchu I wojny światowej (1914) przeniósł się do Krakowa. Po 1920 rozpoczął współpracę z dziennikiem „Głos Narodu”, a szerzej z Narodową Demokracją, w której działał. Pełnił funkcje przewodniczącego Straży Narodowej w Krakowie oraz oboźnego Obozu Wielkiej Polski na miasto Kraków. W 1933 został powołany na członka Polskiej Akademii Literatury, z której to funkcji zrezygnował w 1937 w proteście przeciw polityce sanacji. W latach 1934–1937 był też radnym krakowskim, reprezentującym Stronnictwo Narodowe.
    .
    Początkowo uprawiał twórczość poetycką. W 1901 opublikował debiutancki tom pesymistycznych i dekadenckich wierszy Tandeta, w latach 1907–1909 wydał filozoficzną tetralogię poetycką składającą się z tomików Pre memoria, Maya, Ante lucis ortum, Saeculum solutum. W latach 1908–1911 powstały jego pierwsze dramaty psychologiczno-symboliczne: Żeglarze (1908), Pod górę (1910), Echo (1911). Sławę przyniosła mu wystawiona w Krakowie w 1913 (z wybitną rolą tytułową Ludwika Solskiego, odwołująca się do Nowego Testamentu tragedia psychologiczna Judasz z Kariothu (1913). Sztuka ta była świadectwem powrotu pisarza do katolicyzmu po dekadenckich doświadczeniach z okresu studiów w Lipsku. Szeroko komentowany był również dramat historyczno-psychologiczny Kajus Cezar Kaligula (1917), będący wybitnym studium tyranii oraz dekadencji. Swym konserwatywnym i antyrewolucyjnym poglądom dał wyraz w szeregu artykułów i szkiców literackich oraz ekspresjonistycznym moralitecie Miłosierdzie (1920), grotesce Straszne dzieci (1922), Fantazji dramatycznej w czterech częściach ku czci Adama Mickiewicza Zmartwychwstanie (1923) oraz nawiązującym do współczesności Antychryście (1925). Rewolucyjne złudzenia rozwiewał też w opublikowanym w 1930 Czerwonym marszu, dramacie o rewolucji francuskiej. Do problematyki psychologicznej i konwencji realistycznej powrócił w tragedii współczesnej Niespodzianka (1929), uważanej za jedno z jego największych osiągnięć oraz w jej kolejnych częściach: Przeprowadzce (1930) oraz U mety (1932). W 1936 napisał jedyną komedię Don Kiszot za kulisami.
    .
    Za Niespodziankę Rostworowski został nagrodzony Państwową Nagrodą Literacką w 1932. Zmarł 4 lutego 1938 po chorobie płucnej. Został pochowany 7 lutego 1938 na Cmentarzu Salwatorskim w Krakowie.

Zostaw swój komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*
*